Met branding fotografie kun je jouw visie en die van je bedrijf op een krachtige manier overbrengen. Vandaag de dag is dit een enorm populair en veel geboekt type fotoshoot, en zien we ze in onze studio’s dan ook regelmatig voorbij komen. Maar waar let je nu eigenlijk op bij het boeken van een branding fotograaf? Hoe gaat zo’n shoot in zijn werk? En hoe zorg je er nu voor dat je persoonlijkheid en de kernwaarden van je bedrijf duidelijk overkomen op beeld? Branding fotografe Mandy Brander, zelf vaker in The Loft en The Playground geweest, helpt je graag op weg met haar expert tips.
Branding fotografe Mandy Brander staat voor impactvolle, krachtige fotografie die indruk maakt
‘Ik ben inmiddels al bijna 15 jaar fotograaf en ben ooit hiermee begonnen naast mijn studie Communicatie. Mijn droom was om de fashion fotografie in te gaan en toen ik begon heb ik veel shoots met modellen, visagisten en stylisten gedaan. En ik deed veel zakelijke reportages. Omdat ik op een gegeven moment veel ben gaan reizen ben ik steeds meer bruiloften gaan doen (want dat was goed te combineren met werken in de zomer en reizen in de winter). Totdat Corona kwam en mijn business even helemaal stil kwam te liggen. Ik besloot shoots aan te bieden voor ondernemers en dat was ook het moment dat Personal Branding fotografie steeds meer opkwam. Een gouden zet, want ik vond het ontzettend leuk en ik kon mijn naam in deze branche snel opbouwen’.
‘Personal branding fotografie heeft alle elementen die ik zo ontzettend leuk vind. Werken met mensen, mooie portretten maken, conceptueel en creatief werken, plus ik kan er mijn liefde voor modefotografie in kwijt’.
Wat zijn de stappen die je neemt bij het voorbereiden en plannen van een fotosessie?
‘Ik plan vrijwel altijd eerst een online call in om de klant beter te leren kennen en om zijn of haar wensen te horen. Door meer te horen over iemands onderneming of doelen kan ik snel een beeld vormen van wat er bij diegene past. Vaak maak ik op basis daarvan een voorstel en een moodboard om zo zeker te weten dat ik het verhaal van de klant kan vertalen naar passende beelden. Ik denk mee met de uitvoering en vind het belangrijk dat klanten ontzorgd worden. Soms kan dat zijn door te werken met een groter team. Zoals het werken met een visagist of stylist of het regelen van figuranten’.
Hoe creëer jij een sfeer waarin je klanten zich zelfverzekerd en empowered voelen tijdens een fotoshoot?
‘Voor mij is dit één van de belangrijkste onderdelen van een fotoshoot. Dat ik zorg voor hoge kwaliteit foto’s, het beste licht en de mooiste posities, dat is voor mij een gegeven. Iets waar de klant zich niet druk om hoeft te maken. Mijn focus ligt echt op een fijne sfeer, waarbij iemand echt zichzelf kan zijn. Alleen op die manier krijg je foto’s die jouw brand echt versterken en waarmee je connectie kan maken met jouw doelgroep. Ik hoor vaak dat mensen zich snel op hun gemak voelen bij mij. Ik oordeel niet en ik vind het leuk als mensen zichzelf tijdens een shoot steeds meer laten zien. Ik praat veel tegen je, geef veel aanwijzingen én complimenten en begeleid je echt door de shoot heen. Zo gaat het gewoon vanzelf en wordt het vooral ook heel leuk!’
Heb je bepaalde technieken die je gebruikt om de persoonlijkheid en visie van je klanten vast te leggen?
‘Ik werk best wel op gevoel en doordat ik mensen niet snel in hokjes plaats, probeer ik bij elke klant echt te kijken wat diegene nodig heeft en uniek maakt. Die elementen laat ik terugkomen in een shoot. Dat hoeft niet groots te zijn en soms is het alleen al iemands persoonlijkheid naar voren laten komen of een gevoel in de foto’s leggen. Fotografisch gezien hou ik wel van een uitdaging en ik speel graag met licht. Het werken met licht op verschillende manieren kenmerkt ook mijn stijl. Als klanten hiervoor open staan, probeer ik soms ook out of the box te denken en meer creatieve beelden te maken om iemands verhaal visueel weer te geven’.
Welke tips zou je willen delen met vrouwen die overwegen om hun eigen merk te bouwen en zichzelf krachtig willen presenteren door middel van fotografie?
‘Fotografie is een communicatiemiddel. Je kunt geweldige teksten hebben en een mooie website, maar met beeld kun je jouw boodschap versterken en visueel maken. Onbewust maken we in split seconds beslissingen en keuzes en goed beeldmateriaal kan echt het onderscheid maken in een wereld waarin alles snel gaat. Daarnaast kan het ook een boost zijn om meer online zichtbaar te zijn. Doordat je een beeldbank hebt waar je trots op kan zijn is het makkelijker om jouw verhaal te delen’.
‘Je hoeft niet meer na te denken welke foto je nu weer moet gebruiken. Mijn tip zou vooral zijn: zoek een fotograaf waar je je echt op je gemak bij voelt en die dezelfde kwaliteit kan bieden in zijn of haar fotografie als dat jij jouw klanten biedt. Zodat je beelden hebt die jouw brand echt goed weergeven. Het is zo zonde als jij voor een hoge kwaliteit gaat, maar je beelden dit niet uitstralen. Een goede branding fotograaf kan dit vertalen en helpt je mee om dit te realiseren’.
Je hebt prachtige beelden gemaakt bij Atelier Oost Amsterdam. Wat vind je zo fijn werken in onze studio’s?
‘Ik vind de kwaliteit van Atelier Oost zo ongelofelijk hoog! Het is echt een van de mooiste studio’s van Nederland. Veel studio’s zijn kleiner of hebben niet het geweldige licht wat je in The Loft of The Playground vindt. En voor mij is licht ontzettend belangrijk, dus daarom kom ik zelfs op een grauwe dag nog graag in de studio. Ook is er echt nagedacht over de styling en inrichting en zijn er meer dan genoeg hoekjes. Ik streef altijd naar veel diversiteit in mijn branding shoots en bied mijn klanten een uitgebreide beeldbank. Ook werk ik vrij snel. Dat kan bij beide studio’s, en daarnaast is de sfeer gewoon altijd goed! Een warm welkom, koffie en thee en mooie schone ruimtes. Echt een high-end locatie waar ik altijd heel graag kom!’