Zo organiseer je een portfolio dag in de studio

Fotocredits header: Ruveysa Sahin

Een portfolio fotografie dag biedt niet alleen de kans om je werk te presenteren aan potentiële klanten, maar is ook fantastisch om nieuwe connecties te maken. Door andere creatives te ontmoeten breid je op zo’n dag je netwerk uit. In deze blog geven we je graag een aantal tips, zodat ook jij aan de slag kunt met een portfolio dag.

Een portfolio fotografie dag: wat houdt het precies in?

Bij ons in de studio worden regelmatig portfolio dagen georganiseerd. Meestal wordt dit door een fotograaf gedaan: hij of zij boekt dan The Loft of The Playground, en nodigt een aantal andere fotografen uit om de kosten te delen. Ook kun je op zo’n dag enorm geïnspireerd worden door elkaars werkwijze. De organisator vraagt verschillende modellen, zodat de aanwezige fotografen naar hartenlust kunnen oefenen en experimenteren. Mooi als je graag met verschillende typen mensen wilt leren werken, of wilt experimenteren met diverse lichtbronnen. Zo’n dag is vaak volledig verzorgd en er wordt bijna altijd met tijdsloten gewerkt.

Wil jij zo’n dag graag gaan verzorgen? Leuk! Begin dan eens met het zoeken en boeken van een locatie. Zonder locatie kun je namelijk ook niemand uitnodigen. Onze daglicht studio’s zijn hiervoor perfect: we hebben een enorm aantal vierkante meters aan oppervlakte, hoge ramen- en plafonds voor het mooiste, natuurlijke licht en waanzinnige meubels- en props. Het neutrale kleurenpalet in de ruimtes geeft jou de perfecte achtergrond om te kunnen experimenteren. Zowel beginner als expert friendly!

Studio:The Loft Fotocredits: Roanne Smit
Studio:The Loft Fotocredits: Roanne Smit

Een thema bedenken voor je fotografie portfolio dag

Bedenk een thema waar je je aan wilt gaan houden die dag, en nodig modellen uit. Meestal zijn dit er een stuk of vijf, maar je kunt zelf een aantal bepalen. Ben je zwangerschapsfotograaf? Organiseer dan bijvoorbeeld een newborn shoot, een gezinsshoot of een mom to be shoot. Geef van tevoren uitgebreid advies over welke styling en kleuren de modellen kunnen dragen, en verzamel wat voorbeelden of moodboards van poses. Misschien ben je wel branding fotograaf, en wil je een aantal sterke portretten maken. Nodig hiervoor modellen uit met een eigen onderneming en vraag ze om wat persoonlijke props mee te nemen, zoals hun laptop, notitieboek of agenda.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor boudoir fotografie, een bruids-themadag of fashion fotografie.

Nodig vervolgens een aantal fotografen uit, die binnen het thema passen. Ook moet er een match zijn tussen jou en hen, en kun je van tevoren even kijken of het klikt tussen jullie. Idealiter hebben jullie een vergelijkbare stijl, maar dit hoeft natuurlijk niet per se! Vind je het lastig om een aantal fotografen op te trommelen? Het werkt altijd goed om een oproepje op Instagram stories te plaatsen. Ook zijn er genoeg fotografen die dit soort dagen vaker organiseren, en onze studio’s al goed kennen. Je kunt ze altijd een berichtje sturen om ervaringen uit te wisselen. Voorbeelden hiervan zijn Lonneke Noordeloos en Karlijn van Gestel.

Wat de kosten betreft, hiervoor heb je meerdere opties. Je kunt elke fotograaf een deel van de studiohuur laten betalen, of het bedrag verdelen onder de modellen die zich opgeven. Of een combinatie van beide natuurlijk.

Studio:The Loft Fotocredits: Ruveysa Sahin
Studio:The Loft Fotocredits: Ruveysa Sahin
Zorg goed voor je gasten
Niets laat modellen meer op hun gemak voelen dan een goede verzorging en comfortabele omgeving. Denk na of je catering wilt gaan regelen of wellicht zelf boodschappen doet. Misschien is er wel een bedrijf dat je wil sponsoren die dag, in ruil voor mooie beelden. En anders weet ons team hele goede hotspots in de buurt waar je eten kunt afhalen. Denk aan kleine amuses, vers fruit, smoothies.. en misschien is een lunch ook wel nodig. Good to know: bij ons zijn koffie en thee al aanwezig: je bent gegarandeerd van goede havercappu’s.
Studio:The Loft Fotocredits: Roanne Smit

Een blijvende herinnering aan jouw portfolio fotografie dag

Laat een blijvende indruk achter door je gasten iets persoonlijks mee te geven als ze richting huis gaan. Door een mooie goodiebag te maken bijvoorbeeld. Vraag iedere aanwezige fotograaf een bijdrage te doen: dit kan in de vorm van een kortingsbon maar ook in een mooie edelsteen, een persoonlijk kaartje, fotolijstje of notitieboekje. Dit cadeau zal zeker indruk maken op iedereen die aanwezig is, en is tegelijkertijd een mooie promotie voor jezelf.

Wil je er echt een ervaring van maken? Denk er dan eens aan om een educatief element toe te voegen. Nodig een spreker uit die iets waardevols kan bijdragen aan je gasten. Dit kan een gerenommeerde fotograaf zijn die zijn of haar ervaringen deelt, een marketing expert of een professionele visagist. Een inspirerende en informatieve toespraak kan je portfolio dag verrijken en de deelnemers nieuwe inzichten bieden.
Nu ken je alle elementen voor een geslaagde portfolio shoot dag
Door deze stappen te volgen en aandacht te besteden aan elk detail, kun je een succesvolle en gedenkwaardige portfolio dag organiseren die je werk naar een hoger niveau tilt en je carrière als fotograaf een boost geeft. Laat je vooral inspireren door de mooie beelden in deze blog, en wees niet bang om advies te vragen aan andere fotografen.