How to: storytelling als onderdeel van jouw content strategie

Foto credits: Alina Krasieva
 
Hoe vertel ik het verhaal van mijn merk met beeld? Dat is een vraag die veel ondernemers eindeloos bezig houdt. Storytelling is hierop het antwoord. Dit is het strategisch vertellen van verhalen om een emotionele band te creëren tussen een merk en zijn doelgroep. Hierbij draait het zeker niet alleen om woorden, maar juist ook om beeld en gevoel om het verhaal te ondersteunen. Het gaat verder dan alleen maar een product of dienst verkopen: storytelling draait om het delen van jouw visie, missie en waarden.
Studio: The Loft
Studio: The Loft

Visual storytelling: het belang van beeld in jouw verhaal

Storytelling speelt in content marketing een cruciale rol. Goede verhalen helpen je doelgroep namelijk om jouw merk te begrijpen, te onthouden en ermee te verbinden. Met storytelling laat je niet alleen zien wie je bent, maar voelt je publiek dit ook daadwerkelijk. Dit kun je doen via foto’s, video, infographics of andere visuele mogelijkheden. Beelden hebben de kracht om emoties op te roepen en complexe boodschappen snel en begrijpelijk over te brengen. Daarom is het maar wat belangrijk om op meerdere kanalen aan de slag te gaan met storytelling.

Je wist vast al dat mensen visuele informatie veel sneller verwerken dan tekst. Een krachtige visuele identiteit helpt je merk dan ook om op te vallen in die enorm verzadigde, online markt. Denk hierbij bijvoorbeeld eens aan een sprekende foto op Instagram of een visueel aantrekkelijke advertentiecampagne. Een geslaagde post op social media, die uitlokt tot opslaan, delen, reageren en volgen.

Bij het creëren van storytelling beelden in een studio zoals Atelier Oost Amsterdam komt veel meer kijken dan enkel het maken van een mooie foto. Het gaat om het vastleggen van de juiste emoties, het vangen van jouw verhaal in één enkel beeld en vooral: het maken van connectie met de kijker.
Studio: The Playground

Stappenplan: zo ga je aan de slag met storytelling voor jouw merk

1. Begrijp je eigen merkverhaal.
Voordat je start met het maken van content, wil je duidelijk voor ogen hebben wat jouw merkverhaal exact is. Wat zijn de kernwaarden van je merk? Wat wil je dat mensen over je merk weten en voelen? Dit vormt de basis voor al je storytelling.

2. Ken je doelgroep.
Een goed verhaal resoneert alleen als het aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep. Weet wie je publiek is, wat hun behoeften zijn, en hoe jij hierop kunt inspelen. Dit helpt je om beelden te creëren die een directe connectie maken met de kijker.

3. Creëer visuele consistentie.
Zorg ervoor dat al je visuele content steeds een consistente uitstraling heeft. Dit betekent dat kleuren, stijlen, en composities bij elkaar passen en herkenbaar zijn voor jouw merk. Consistentie zorgt voor herkenning en vertrouwen. Juist hierom is een fotostudio huren bij ons zo ideaal. Je maakt gebruik van een prachtig, inspirerend canvas, minimalistisch ingericht om de focus te leggen op jouw product of dienst. Onze studio’s stralen rust uit door natuurlijke kleurenpaletten- en materialen, en toch is geen enkele foto of video hetzelfde dankzij alle uniek ingerichte hoekjes en doorkijkstukken.

Studio: The Playground
Studio: The Playground


4. Gebruik emotie en authenticiteit.

Mensen worden aangetrokken tot verhalen die emotie en authenticiteit uitstralen. Probeer niet perfect te zijn, maar wees oprecht. Laat echte mensen, echte situaties en echte emoties zien in je beelden. Dit maakt je merk menselijker en toegankelijker.

5. Werk in een professionele fotostudio.
Een goede fotostudio kan je helpen om precies dat beeld te creëren dat jouw verhaal vertelt. Kijk eens welke van onze studio’s het beste past bij jouw merkverhaal, en boek een ruimte voor een dag of enkele uren. Schiet zoveel mogelijk beeld om een grote batch te creëren waaruit je voor langere tijd kunt posten.

Studio: The Playground

Storytelling in onze fotostudio: Van fashion tot productfotografie

Of je nu voor een fashion merk werkt of juist productfoto’s wilt (laten) schieten, of voor portretten of branding foto’s gaat. Storytelling speelt altijd een cruciale rol in hoe je beelden maakt en presenteert. In onze fotostudio in Amsterdam kun je op een inspirerende manier de perfecte setting creëren om je verhaal te vertellen. Wij geven graag een aantal expert tips zodat je alles uit jouw content dag haalt.

– Werk met meerdere modellen of klanten. Het is super leuk en dynamisch om op één dag meerdere mensen te fotograferen. Dit geeft variatie aan je content en zorgt voor verschillende perspectieven binnen één verhaal.

– Roep via Instagram andere creatives op om mee te doen aan je shoot. Tag onze studio, en wij reposten graag! Dit verhoogt de betrokkenheid en zorgt voor extra zichtbaarheid.

– Plan efficiënt. Je kunt verschillende modellen, klanten of fotografen op één dag indelen. Zo haal je het maximale uit je tijd in de studio.

– Boek de studio flexibel. Of je nu een halve of hele dag wilt boeken, onze fotostudio biedt je de mogelijkheid om de tijd te kiezen die het beste bij jouw project past. En met voldoende ruimte kan de studio ook gedeeld worden met andere fotografen.

– Voor een geslaagde shoot is het belangrijk dat de klant, influencer of het model er op zijn of haar best uitziet. Geef voorafgaand aan de shoot advies over kleding en styling, of boek één van onze favoriete stylisten.

– Ga voor gemak en laat het je aan niets ontbreken tijdens jouw shoot dag. Onze fotostudio biedt een warme ontvangst met koffie (havercappu’s!) en Clipper thee, zodat het voelt als thuiskomen. Dit helpt modellen en klanten om zich op hun gemak te voelen voor de camera. En nog meer gemak. Parkeren rondom onze studio’s in Amsterdam is namelijk eenvoudig, en op zondag is het zelfs gratis! Dit zorgt voor een zorgeloze ervaring voor jou en je klanten.

Huur meer dagen en krijg korting

Huur een studio met tot wel 50% korting.
Perfect voor terugkerende klanten, fotografen en merken. Gebruik een studio meerdere dagen achter elkaar of kom een aantal keren per jaar terug voor consistentie in de content shoots.