Het belang van User Generated Content voor jouw bedrijf

Studio header: The Playground

De wereld van (online) marketing is er één die snel verandert, en daarom is het, als ondernemer, van belang dat je een beetje weet wat er speelt. Daarmee kun je op zakelijk vlak een voorsprong maken op je concurrenten! Wellicht heb je al eens van UGC, oftewel User Generated Content, gehoord. Op dit moment is het een van de krachtigste tools die je als merk kunt inzetten om meer betrokkenheid te creëren. Wil jij weten wat UGC precies is, waarom het zo belangrijk is en vooral: hoe je het kunt inzetten? Lees dan zeker even verder.

Wat is User Generated Content?

UGC verwijst naar alle vormen van content die niet door het merk zelf, maar door gebruikers of zelfs klanten worden gecreëerd. Denk bijvoorbeeld aan een outfitvideo vanuit de huiskamer van de maker, een enthousiaste DIY-Reels of een foto van jouw product in iemands interieur. Deze vorm van content speelt een grote rol in de hedendaagse marketing, omdat dit authentieker en betrouwbaarder overkomt dan de gelikte plaatjes die merken zelf vaak maken. Je publiek herkent zich veel meer in echt beeld gemaakt door echte mensen. En dat hoeft absoluut niet perfect.

Wanneer jij als ondernemer graag geloofwaardigheid en engagement opbouwt is UGC dus een ideale tool. Of misschien geef je het stukje content sowieso graag uit handen omdat je er zelf niet zo goed in bent. UGC biedt een eerlijke, ongescripte blik op jouw product of dienst, en daarnaast creëer je makkelijker een communitygevoel met dit type content. Gebruikers voelen zich veel meer verbonden met je merk en krijgen het gevoel dat hun mening en ervaring ertoe doen.

Nóg meer voordelen van User Generated Content

Naast bovengenoemde voordelen kunnen we deze tool ook aanraden omdat het kostenbesparend is. In plaats van te investeren in prijzige reclamecampagnes, kun jij als merk profiteren van content die door klanten of speciale UGC-generators gemaakt wordt. Naast kostenbesparend is dit type content ook fijn omdat het zorgt voor meer variatie en diversiteit in je feed.

UGC kan verder ook bijdragen aan je online zichtbaarheid. Wanneer klanten jouw merk noemen in bijvoorbeeld social media posts, vergroot dit de kans dat jij wordt gevonden door de juiste doelgroep. Daarnaast kan het regelmatig verschijnen van jouw merknaam en producten in klantgerichte content je ranking in zoekmachines ook verbeteren. Over die zoekmachines gesproken.. Klanten voelen zich eerder geneigd om actie te ondernemen wanneer ze authentieke reviews, gebruikersfoto’s en aanbevelingen van andere consumenten zien. UGC kan je bedrijf dus ook een betere conversie geven.

Zo pas je User Generated Content toe voor jouw bedrijf

Nu je op de hoogte bent van alle voordelen van UGC, is het goed om te kijken naar de praktische kant. Hoe pas je deze populaire tool toe op je eigen bedrijf? We geven je graag een aantal tips.

Stimuleer je klanten om content te maken
Vraag je klanten actief om foto’s of video’s te delen van hun ervaringen met jouw producten of diensten. Dit kan eenvoudig door hen na een aankoop te benaderen met een friendly reminder, of door ze te belonen met een kleine korting of een kans om iets te winnen.

Zet branded hashtags in
Creëer een herkenbare hashtag die jouw klanten kunnen gebruiken wanneer ze content over je merk plaatsen op social media. Dit maakt het niet alleen makkelijker om de content te verzamelen, maar versterkt ook je online merkidentiteit.

Deel User Generated Content op je eigen kanalen
Laat je klanten zien dat je hun bijdragen waardeert. Bijvoorbeeld door hun content te delen op je eigen kanalen of website! Dit geeft een authentiek beeld van je merk en inspireert andere klanten om ook content te gaan maken.

Organiseer een give-away of challenge
Geef klanten of creators een extra motivatie om content te creëren door een give-away of challenge te organiseren. Vraag bijvoorbeeld om het beste gebruik van je product te delen. Dit creëert buzz rondom je merk en genereert tegelijkertijd waardevolle content.

Werk samen met influencers of micro-influencers
Hoewel het strikt genomen geen UGC is, kunnen samenwerkingen met influencers of micro-influencers een vergelijkbaar effect hebben. Zij brengen hun eigen authentieke perspectief op jouw merk en hebben vaak een trouwe volgersbasis die hen vertrouwt. Er zijn, zoals eerder genoemd, ook speciale UGC-creators. Deze online creatives laten zich inhuren door een merk of bedrijf, en creëren dan, tegen betaling, (een batch met) content.

Hier voldoet goede UGC aan
Niet alle User Generated Content is per definitie waardevol. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de content die je deelt of gebruikt van hoge kwaliteit is. Goede UGC voldoet vaak aan de volgende criteria:

– Authentiek en oprecht
– Visueel aantrekkelijk
– Storytelling: de content vertelt een verhaal
– Relevant voor jouw doelgroep
Studio: The Loft

Waarom Atelier Oost Amsterdam de ideale plek is voor User Generated Content-creatie

Ben jij zelf een UGC-creator of wil je als bedrijf graag een professionele fotostudio huren waarin bijvoorbeeld klanten esthetische content kunnen creëren? Onze studio’s zijn dan de ideale plek. In tegenstelling tot traditionele fotostudio’s die vaak enkel een witte of zwarte achtergrond bieden, biedt Atelier Oost Amsterdam prachtig ingerichte ruimtes met een minimalistische sfeer en natuurlijke lichtinval. Dit geeft je de creatieve vrijheid om content te maken die echt opvalt.

De studio’s zijn stijlvol gemeubileerd en bieden een perfect decor voor merken of creators die hoogwaardige, verhalende beelden willen creëren. Met vier verschillende studio’s, elk met hun eigen stijl, kun je precies de ruimte kiezen die past bij de uitstraling van jouw merk of project. Bovendien is de locatie zeer toegankelijk met goede parkeermogelijkheden, en je kunt kiezen uit verschillende tijdsloten, wat de planning flexibel maakt. De studio’s kunnen exclusief geboekt worden, of gedeeld met een team, afhankelijk van jouw behoeften.

Huur meer dagen en krijg korting

Huur een studio met tot wel 50% korting.
Perfect voor terugkerende klanten, fotografen en merken. Gebruik een studio meerdere dagen achter elkaar of kom een aantal keren per jaar terug voor consistentie in de content shoots.