8 tips voor goede website fotografie

De branding van jouw bedrijf valt of staat met het juiste beeld. Juist om deze reden is goede website fotografie zo enorm belangrijk. Met de foto’s op je website laat je niet alleen zien wie jij bent, ook komt de identiteit van jouw merk of bedrijf naar voren. Dat zorgt voor herkenbaarheid. Volg onze tips. Zo kun jij ervoor zorgen dat jouw foto’s website er professioneel uitzien en de juiste boodschap overbrengen.

Het belang van goede website fotografie

Laten we beginnen bij de basis. Er is namelijk een hoop onderzoek gedaan naar de rol van goede fotografie website bij het branden van een merk. Zo heeft Jakob Nielsen, een bekend consultant op het gebied van gebruiksvriendelijkheid van websites, een eye-tracking onderzoek uitgevoerd. Hij ontdekte dat website fotografie die geen toegevoegde waarde voor de desbetreffende pagina heeft, totaal genegeerd wordt. Het is dus van cruciaal belang dat een foto niet als opvulling dient, maar echt iets vertelt.

Onderzoek toont aan dat er positiever gereageerd wordt op foto’s waarop gezichten te zien zijn. Het laten zien van iemands gezicht zorgt voor een hogere conversie. We begrijpen dat dit anders ligt wanneer je voornamelijk producten laat zien. Maar ook dan kun je, door middel van een team-pagina bijvoorbeeld, een persoonlijk accent toevoegen. Daarnaast kom je een stuk betrouwbaarder over.

Beeldmateriaal van productfotograaf Roos Oosterbroek voor Studio Yellow Block in The Loft studio
Studio: The Loft
Fotocredits: Roos Oosterbroek
Productfotografie inspiratie voor Laura Pasquino in The Loft studio
Studio:The Loft
Fotocredits: Roos Oosterbroek

1. Een goede voorbereiding…
Je begint natuurlijk niet zomaar met fotograferen.Het is aan te raden om een goede fotograaf te vinden die past bij jouw visie. Op onze blog geven wij je alvast een overzicht met welke fotografen wij graag werken. Je kunt hierbij gericht kiezen voor interieurfotografen of personal brandingfotografen. Plan vervolgens eens een kort gesprek samen. Hierbij kun je enkele unieke punten uit jouw persoonlijkheid vermelden, die de fotograaf later op de foto gaat uitlichten.

Bespreek goed de visie en de identiteit van jouw bedrijf. Maak samen een moodboard (Pinterest is hier geweldig voor). Of bereid dit alleen voor en presenteer het resultaat aan je fotograaf. Het juiste kleurgebruik in je outfit(s) is belangrijk: zorg ervoor dat dit past bij het gevoel dat jij wilt overbrengen. Het is natuurlijk enorm belangrijk dat je je comfortabel voelt in de kleding die je draagt.

2. Natuurlijke belichting

De 125 vierkante meter grote The Loft is onze grootste studio en geeft dat typische New York City-gevoel. Het hoge plafond en de grote ramen zorgen ervoor dat daglicht alle ruimte krijgt om de studio op magische wijze te betreden. Houd rekening met het resultaat dat je voor ogen hebt. Ga in de ochtend voor direct zonlicht of ‘s middags voor wat feller daglicht. Of shoot tijdens golden hour wanneer je een zachte, gouden gloed wilt. Een tijdslot in de ochtend adviseren wij bij bijvoorbeeld creatieve of huiselijke fotografie. Een boeking in de middag is erg mooi wanneer de beelden wat zakelijker mogen zijn.

Omdat we in Nederland ook regelmatig te maken hebben met regenachtig weer, is het meebrengen van één of meerdere lampen en/of flitsers geen overbodige luxe.

product fotografie studio inspiratie door Heidi Gita voor VLUV in The Bedroom
Studio:The Bedroom
Fotocredits: Heidi Gita
ondernemersfotografie inspiratie door Atelier Shai
Studio: The Living Room
Fotocredits: Atelier Shai

Gebruik de juiste apparatuur voor website fotografie

3. De juiste apparatuur voor website fotografie
Je hoeft (niet meteen) een professionele camera te hebben om goede foto’s te maken. Dit is natuurlijk wel aan te raden. Tegenwoordig zijn er ook genoeg bedrijven die camera’s voor een dag(deel) verhuren. Super handig! Wanneer je serieus bent over fotografie, kan een spiegelreflex- of systeemcamera een mooie investering zijn. Of breng een professionele fotograaf mee, dan ben je verzekerd van de beste foto’s voor je website.

Tip: investeer in een statief om een strak beeld te creëren. En neem één of meerdere lenzen mee voor een mooie scherpte en diepte.

4. Compositie
Zorg ervoor dat je foto’s voor website een goede compositie hebben. Durf hier eens mee te spelen en probeer verschillende hoeken- en standpunten uit. Je kunt bijvoorbeeld eens van onderaf fotograferen, of juist op een verhoging gaan staan. Neem verschillende, speelse houdingen aan en maak gebruik van de ruimte die je hebt. In onze studio’s vind je veel verschillende hoekjes en set-ups waarmee je kunt afwisselen. Experimenteer en schuif ook eens met de meubels en accessoires die je bij Atelier Oost Amsterdam vindt. Wat dacht je bijvoorbeeld van onze koffietafelboeken, kristallen, schalen en vazen als accent? Dit zorgt voor een persoonlijke noot.

Ook erg aan te raden is het uitproberen van verschillende afstanden. Ga voor mooie portretfoto’s en zorg ook voor voldoende beeldmateriaal waar jij of je product volledig op staat. Wissel de positie van de camera tussen horizontaal en verticaal. En vergeet de details niet te fotograferen. Op die manier kun je bijvoorbeeld een bijzondere stof, accessoire of functie extra naar voren brengen.

Visagie voor fotoshoot in fotostudio van Atelier Oost Amsterdam door Gerriët Brouwer
Studio: The Living Room
Fotocredits: Antoinet Murier

5. Jouw unieke stijl

Ontwikkel jouw eigen, consistente stijl voor website fotografie en houd deze altijd aan. Dit zorgt ervoor dat mensen je gaan herkennen. Jouw werk is je visitekaartje voor nieuwe klanten! Gebruik bijvoorbeeld steeds dezelfde achtergrond of omgeving, zorg voor een signature nabewerking of ga voor een unieke compositie. Consistent zijn zorgt ervoor dat jouw foto’s voor website een uniforme en hoge kwaliteit uitstraling krijgen. Heb je vaker website fotografie nodig? Denk er dan eens over na om meerdere keren in een Atelier Oost Amsterdam studio terug te komen.


6. De juiste nazorg

Zorg ervoor dat de afbeeldingen het juiste formaat hebben voor jouw website. Wanneer deze te groot zijn, kan dit de laadtijd van je website vertragen en dit zorgt ervoor dat bezoekers afhaken. Investeer daarom in een goed programma waarin je je foto’s website kunt verkleinen. Of vraag aan de fotograaf deze aan te leveren.


Daarnaast kan het bewerken van je foto’s een groot verschil maken. Speel met de helderheid, het contrast en het kleurgebruik om je werk er professioneler uit te laten zien. Ook hier is het werken in een programma als Lightroom of Photoshop aan te raden. Bij een goede fotograaf kun je vaak een pakketprijs afspreken. In dat geval worden de foto’s website ook meteen mooi bewerkt.

Fashion fotografie inspiratie door Chantal de Graaff in The Loft fotostudio
Studio: The Loft
Fotocredits: Chantal de Graaff

Een persoonlijke foto maakt je website aantrekkelijk

7. Maak het persoonlijk
Vermijd stockfoto’s: het gebruik hiervan kan soms handig zijn, maar probeer toch altijd je eigen beeld te schieten. Door jouw unieke website fotografie zet je een authentiek merk neer en bouw je een band op met zowel bestaande als nieuwe klanten.

8. Een inspirerende locatie
Laat je inspireren door de mooie ruimtes van Atelier Oost Amsterdam, waar fotografen de mooie websitefoto’s maken. Met onze minimalistisch ingerichte ruimtes kan het gewoon niet mis gaan. Onze studio’s vormen de perfecte, neutrale fotoachtergrond voor ieder soort website fotografie. Wat dacht je van opvallende, rijkelijk gekleurde outfit foto’s die nóg mooier uitkomen tegen de serene sfeer van The Living Room? Of ga juist voor een uniforme look in aardetinten voor een professionele business shoot in The Loft.

Via ons online boekingssysteem kun je heel gemakkelijk zelf een boeking maken. Zoals eerder genoemd sluiten The Living Room en The Bedroom per 26 april, dus dit is de uitgelezen kans om hier nog even te shooten.