Tips: Productfoto’s maken in onze studio

Fotocredits header: The Urbanista

In de wereld van e-commerce is visuele aantrekkingskracht van cruciaal belang. Hierin zijn productfoto’s dan ook key om zowel bestaande als nieuwe klanten aan te zetten tot verkoop. Of jouw bedrijf nu producten verkoopt in de woonwereld, de beauty-industrie of de modewereld, het creëren van verleidelijke en professionele productfoto’s is een absolute must. In deze blog delen we enkele experttips om jou te helpen productfoto’s te maken die je producten in het beste licht presenteren en klanten aantrekken én behouden.

Belangrijk bij productfoto’s maken: investeer in de juiste apparatuur

De voorbereiding van je fotoshoot begint allemaal met de juiste uitrusting. Als je serieus bent over het maken van verbluffende productfoto’s, overweeg dan om te investeren in een goede camera, een statief en belichting. Een camera van bijvoorbeeld Nikon of Canon biedt meestal meer controle over de instellingen, maar moderne smartphones kunnen ook geweldige resultaten leveren. Een stabiel statief minimaliseert trillingen, terwijl professionele verlichting schaduwen minimaliseert en je producten in detail laat zien. Wanneer je het niet ziet zitten om zelf te fotograferen, hebben we hier een blog met daarin de beste fotografen voor jouw producten.

product fotografie studio inspiratie door Heidi Gita voor VLUV in The Bedroom
Studio:The Loft Fotocredits: Heidi Gita
Product fotografie door Studio Phylicia in The Loft fotostudio
Studio:The Loft Fotocredits: Studio Phylicia
Kies altijd een passende achtergrond
Een professionele uitstraling begint met een cleane, consistente achtergrond. Voor productfoto’s kun je kiezen voor een effen witte of juist zwarte achtergrond, maar afhankelijk van je product en merk, kun je ook kiezen voor andere kleuren of texturen. Fotografische achtergronden, zoals naadloze papieren rollen, zijn een geweldige optie voor een strakke uitstraling. In The Playground zijn deze aanwezig!

Optimaliseer de belichting
Goede belichting is vanzelfsprekend de sleutel tot succesvolle productfoto’s. Probeer natuurlijk licht te gebruiken wanneer dat mogelijk is. Plaats je producten dicht bij een raam voor zacht, diffuus licht. Als je binnen werkt, overweeg dan om softboxen of studiolampen te gebruiken om schaduwen te verminderen en je producten gelijkmatig te belichten. Wanneer je kiest voor een fotostudio als The Loft of The Playground heb je hier eigenlijk geen omkijken meer naar. In beide studio’s komt de gehele dag waanzinnig natuurlijk licht naar binnen. Ook nu de herfst van start gaat kun je perfect ‘s morgens en overdag productfotos maken in onze veelzijdige ruimtes. Door de hoge plafonds en grote ramen heb je ook op een regenachtige dag mooi licht.
Roos Oosterbroek als art director voor het merk LAB Paint in The Loft fotostudio
Studio:The Loft Fotocredits: Roos Oosterbroek
Studio:The Loft Fotocredits: ByZilla

Het juiste perspectief bij productfoto’s maken

Studio:The Loft Fotocredits: IamMaureen

Experimenteer met verschillende hoeken en perspectieven om de beste weergave van je producten te vinden. Voor interieur merken kun je overheadshots overwegen om de indeling te tonen. Bij beautyproducten zoals make-up of skincare raad ik je aan om te focussen op close-ups om de details te benadrukken. Maak vooral optimaal gebruik van de ruimte die je hebt. In de fotostudio’s van Atelier Oost Amsterdam, zoals The Livingroom,  is een breed aanbod aan bijvoorbeeld driedimensionale trappen waarop je je producten kunt etaleren. Leg riemen eens speels over een bank of gebruik onze spiegelende objecten voor gave lichtweerkaatsingen.

Studio:The Loft Fotocredits: Airscent
Bewerk met zorg
Nadat je je foto’s hebt genomen, is het tijd om ze te bewerken. Wanneer je een fotograaf hebt ingeschakeld zorgt deze natuurlijk voor de nabewerking. Ga je het toch zelf doen? Gebruik fotobewerkingssoftware zoals Adobe Photoshop of Lightroom om kleuren te corrigeren, belichting aan te passen en onvolkomenheden te retoucheren. Maar wees voorzichtig; overdreven bewerking kan je producten er onnatuurlijk uit laten zien.

Voor een professionele uitstraling is consistentie cruciaal. Zorg ervoor dat al je productfoto’s dezelfde stijl, belichting en achtergrond hebben. Dit helpt klanten om een samenhangend beeld van je merk te krijgen en om je merk te herkennen: dit roept betrouwbaarheid op.

Testen en verbeteren voor het beste resultaat bij productfotos maken

Last but not least, blijf experimenteren en verbeteren. Test verschillende technieken en pas je aanpak zonodig aan op basis van feedback van klanten. Monitor de prestaties van je productfoto’s op bijvoorbeeld social media en blijf leren en groeien om de conversies te maximaliseren.
Het zelf maken van indrukwekkende productfoto’s vraagt oefening en toewijding, maar met de juiste kennis, fotostudio en apparatuur kun je al snel je producten in de spotlights zetten. Volg onze experttips en zie je productfotos’s in kwaliteit en aantrekkingskracht groeien. Veel succes met het maken van adembenemende productfoto’s en vergeet ons niet te taggen op social media. Vinden we leuk!